perjantai 30. marraskuuta 2012

Tarraa julisteeseen!

Joku viisas on joskus sanonut, että sodassa ja rakkaudessa on kaikki sallittua. Entä luovissa töissä?

Itsensä mainostaminen ja myyminen, noin niinkuin hyvässä mielessä, on yllättävänkin vaikeaa. Monesti kuultu lause; 'Tää on hyvä bändi, käys kuuntelee!', ei aina tuota sanojalleen toivottua vastakaikua. Jälkeenpäin ajateltuna joidenkin yhtyeiden ensikehoituksella kuuntelematta jättäminen on ollut harmittavan huono valinta.

Moni saattaa tietää jo edesmenneen Molly Grows Upin. Allekirjoittanut ei yhtyettä päässyt koskaan näkemään, johtuen tosin usein päällekkäisistä keikoista, eikä kiinnostuksen puutteesta. Äänitteet eivät mielestäni kuitenkaan yleensä täysin vastaa aitoa livetilannetta, mikäli se vain on yhtyeelle eduksi. MGU:lla se kuulemma todellakin oli.

Nollabudjetin mainostaminen tapahtuu fakebookissa, mixerissä, meteli.netissä ja muissa mahdollisissa verkon ilmaisohjelmistoissa. Pari vuotta sitten ihmiset jaksoivat uutuudenviehätyksissään bongailla kutsuja erinäisiin tilaisuuksiin, mutta nykyinen ylitarjonta puuduttaa kiinnostuksen, kuin eteisen matolla nukkuminen humalaisen.

Minibudjetin mainostaminen sisältää ystäväpiirille lähetettyjä tekstiviestejä ja vaivihkaa työpaikan toimistossa tulostettuja, köyhähköjä aanelosmainoksia, joita sitten kylvetään lähikauppojen ilmoitustauluille ja kaupungin sähkönjakelukeskuksiin.

Radio- tai sanomalehti-ilmoittelu vaatiikin jo rockyhtyeen viisivuotisbudjetin verran kahisevaa, näköradiosta puhumattakaan. Esiintymislavojen omistajat hoitavat kyllä bändin nimen ilmaislehden mainokseen muiden kahdenkymmenen esiintyjän listaan, mutta sen huomaaminen Kuusysien ja Maikkelien joukosta vaatii jo lukijan harjaantuneisuutta.

Useat liimailevat tarroja ravintoloiden virtserioiden seiniin ja kulkevat bulgarianlomalla halpakirjailtu yhtyeensä paita päällään, kunnes kummatkin ovat eritteistä haalistuneet.

Ahkerimmat ja kekseliäimmät voittavat tässä kilvassa. Mikäli tapahtuman otsake tai sen ensimmäinen lause ei herätä mielenkiintoa, ei sitä kiireinen nykysapiens ehdi silmäillä ja vastaus kutsuun on helppo ehei, no tai never!

Ehkäpä vanhanaikainen plakaati päällä kulkeminen tai kakofoniin huutaminen torilla herättäisi nykyaikaisten ledvalomainosten sijaan.

Takaisin piirrustuspöydän ääreen sanoi, asioita helpottavaa kännykkäaplikaatiota suunnittelemaan..

-Timmy

[Tätä kirjoittaessa talvi yllätti bloggaajan]

1 kommentti:

  1. Your article is incredibly useful.Everyday your diary inspire Pine Tree State heaps deal and helped to develop one thing new like I actually have developed a brand new app spotify premium apk march 2018 this is often great and pleasant.Thanks for the awe-inspiring posts , please keep updated frequently.

    VastaaPoista